En tisdag i februari 2013

Dagens namn är Torgny och Torkel. Låt se!! Har jag någon att säga Grattis till på namnsdagen. Har faktiskt en kusin vid namn Torgny, men var han håller hus har jag inte den blekaste aning om. Många år sedan jag träffade honom. Torkel hette en kompis jag hade i mitten på 70talet. Han kom från Jylland  samtidigt som min första sambo. Men tappade kontakten med honom redan i slutet av 70talet.

Så då återstår obekanta med ändå kända. GRATTIS på namnsdagen Torgny Mogren. En av våra främste längdskidåkare på 90talet. Den ende kände Torkel jag så här på rak arm kan komma på är upphov till en o annan runsten i vårt land.

Så vad sysslar då en 55+ arbetslös kvinna med en vanlig tisdag i februari? Tja denna kvinnan bakar.

130226 014

Grahamsbullar efter receptet på mjölpåsen

Till 15 stycken använder du 3 dl mjölk, ett paket jäst för söta degar, 50 gram smör, 1/2 dl sirap, 1/2 tsk salt, 1 tsk malda pomeransskal, 5 dl grahamsmjöl, 3 dl vetemjöl

Smält smöret, häll i mjölken och låt bli fingervarmt. Smula ner jästen i en bunke. Häll över degvätskan och rör om till jästen löses upp. Blanda i salt och pomerans samt sirapen. Arbeta in mjölet. Låt jäsa övertäckt ca 40  minuter. Dela upp i bullar och låt jäsa övertäckt ytterligare 40 minuter. Gräddas ca 12 minuter i 225 grader.

130226 017

Smakar ljuvligt lite ljumna med enbart lätta och gräddost på.

130226 015

130226 021

Jag är köttätare och njuter av det. Dock är den hemmavarande dotter vegetarian och det gör att även jag äter en del köttfria måltider. Nu mår ju jag endast bra av det och fisk har alltid funnits på mitt middagsbord. Minst en gång i veckan. Tycker det roligt att testa nya smaker oavsett om jag äter ”ute” eller lagar maten själv.

Häromdagen lagade vi till en helt vegetarisk måltid. Couscous med grönsaker. Mycket enkelt , billigt och lätt. Couscousen mättes endast upp, varpå man hällde kokande vatten på samt la i en klick smör och så fick det dra/svälla ett par minuter. Vi brynte en finhackad gul lök, slog på grönsaksbuljong, la i slantad morot och hackad kålrot. Kryddade med malen ingefära och curry. Efter 10 minuters koktid la vi i även en halv tärnad squash, en liten burk kikärter samt gröna ärter. Som fick småkoka med ytterligare 10 minuter.  Gott men nästa gång vi tillagar detta skall vi krydda lite ”häftigare”

130226 003

