Uppiggande


Upp-piggande stavas inte avdelat, inte med bindes-streck och inte med tre P utan Uppiggande vilket  i o för sig kan läsas upp iggande vad sjutton nu det är. Egentligen borde det ju skrivas med tre p men så gör vi inte i svenskan. För lika väl som något kan pigga upp en kan väl något pigga ner en , eller? Fast då heter det väl något helt annat så som dämpande eller nåt…….

Vad piggar upp Er? Olika människor har olika behov av att pigga upp sig själva och sin omgivning. Således även olika metoder för att pigga upp sig själva och andra. Många tar tyvärr till stimulantia såsom kaffe, cigg eller alkohol…….. vilket inte är att rekommendera. Detta är gamla metoder och nästan lika gamla är metoder att ta till ”hälsokost”. En eller annan dunderkur mer eller mindre verksam. Tron försitter som bekant berg och vilken effekt diverse piller har kan man tvista länge om.

Jag varken röker eller super. Dricker inte kaffe utan föredrar the men inte i uppiggande syfte utan mer nu vintertid för att värma mej. Dessutom tycker jag att en mugg the är gott och så är det med det mesta jag dricker att jag dricker det just för att det är gott. Ett glas vin till maten förhöjer matens smak. Åtminstone anser jag det.

Tillbaka till ämnet. Vad som gör mej på gott humör och upplyftande är bland annat donande i köket…….. såsom laga mat, baka och stryka, laga kläder, sy kläder  – klädvård helt enkelt. Baka brukar uppskattas även av omgivningen. Igår pockade baklusten på och eftersom jag vill variera min bakning letas ständigt recept. Hade liksom inte lust till nåt oavsett vilket recept jag än tittade på. Plockade i mina ur-rivna recept, i mina nedtecknade recept och i mina bakböcker vilket är många många många. En kakbok inköpt tidigt 70tal fångade mitt öga och däri en anteckning ”god”……. Är så jag gör. På den sidan i kok eller bakboken där receptet står brukar jag göra en anteckning, oftast datumet när jag första gången testar receptet. Ibland lägger jag till hur det smakar eller om jag ändrat något i receptet. Detta lilla ord ”god” sporrade mej att baka just den kakan igår.

130222 005

Kardemummakaka

1 ägg, 1 1/2 dl strösocker, 1 1/2 dl mjölk, 4 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver, 1 tsk malen kardemumma, 100 g smält smör samt lite pärlsocker.

Vispa ägg och socker. Tillsätt mjölet som blandats med bakpulver och kardemumman. Tillsätt mjölken och till sist det avsvalnande smöret. Häll i smord och bröad form. Jag valde en rund med avtagbar botten. Strö över lite pärlsocker och grädda i 175 grader i cirka 40 minuter.

130222 002

Bakningen piggade upp mej igår och på köpet hade jag något gott till fikat idag på förmiddagen. Dubbel vinst så att säga.

Sen finns det givetvis massor av små små ting som värmer mitt hjärta, höjer min puls, sätter ett leende på mina läppar, får benen att dansa, att se ljust  på tillvaron.

Som brev och hälsningar via datorn eller vanliga brevlådan, blombuketter, choklad, resor & utflykter – både att planera genomföra och se tillbaka på. Skön country-musik, en bra deckare, fågelkvitter, ett fynd på en loppmarknad, osv .

Allra bäst är kramar av ens barn.

Published in: on februari 22, 2013 at 2:13 e m  Comments (1)  
Tags: ,

The URI to TrackBack this entry is: https://3pa2.wordpress.com/2013/02/22/uppiggande/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLämna en kommentar

  1. Hmmmm…! Vad piggar upp mig…??
    Precis som du dricker jag ofta och gärna té, men jag blir inte pigg av det… Jag dricker gärna kaffe också, men det blir jag inte heller pigg av…
    En promenad ute i friska luften är däremot uppiggande, men inget jag gör speciellt ofta p g a onda fötter och knän och ren och skär lathet..!
    Däremot upplever jag det som uppiggande när jag kommer på nåt som jag vill göra och sen faktiskt gör det – som att baka t ex! Eller kommer på nåt jättesmaskigt att laga till middag som jag vet att Bröderna Bus också uppskattar! Sånt kan jag få lite energi av!
    Att meditera kan också vara uppiggande – när man väl har vaknat till…! 😀 Och trevliga samtal om intressanta saker med människor som även uppskattar att prata med mig är rätt uppiggande!
    Men annars är det tyvärr inte som piggar upp mig… Jag är alldeles för trött/slutkörd för det..!! 😦 Men snart är våren här på riktigt och man är utomhus mer och får mer dagsljus på sig och DET är uppiggande! 😀
    *Längtar*


Kommentera

