Vad skall du bli………. när du blir stor?


Vad skall du bli när du blir stor? Vad har du för drömyrke?

Som barn frågade man varandra just detta och jag tror att mina svar på de andras frågor skiftade lika ofta som vädret……… Jag ville bli författare eller långtradar-chaufför eller apotekare eller upptäcksresande………. Rynkade lite på näsan åt de andra flickorna som drömde om att bli flygvärdinna eller hårfrisörska. För jag såg deras drömmande blickar upp mot skyn och tog deras svar om drömyrke som just drömmar och inget annat.

Kan inte minnas att det planerades eller ens pratades  om min framtid när jag växte upp. Mer än som tröst när jag slagit mej sas ”det går över tills du gifter dej” – nåväl Gift blev jag aldrig men det är en annan historia. Kan inte minnas att ord som  karriär och universitet någonsin nämndes i mitt barndomshem. Kanske det gjordes men jag minns det ej.

Att det inte var så för alla flickor blev jag varse när jag en dag följde med möbelfabrikörens dotter hem. Minns ej hur det kom sig att jag följde med henne hem. Vi brukade ej leka ihop. Minns ej att hon ”lekte” alls. Jag hyste en stillsam förundrad beundran för möbelfabrikörens dotter. Hon var så ”städad” – finner inget bättre ord för hennes uppenbarelse. Hon var lågmäld, stillsam, artig, välklippt & välkammad i matchande kläder av klassiskt snitt. Kan inte minnas att jag någonsin såg henne med rufsigt hår eller fläck på kläderna. Helt i motsats till mej då……………. Där på hennes rum den där eftermiddagen kom vi till att prata om valen vi skulle göra. Högstadiet närmade sig och vi tillhörde den första årskullen av den nya läroplanen. Vi skulle få lov att VÄLJA, välja mellan trä & syslöjd, mellan lätt & svår matte, mellan lätt & svår engelska, mellan tyska & franska & teknik. Dessutom skulle vi varje vecka välja ett ”Fritt valt arbete”. Mycket att tänka på och mycket att prata om således. Jag insåg där och då att möbelfabrikörens dotter inte bara visste vad hon skulle välja till högstadiet, hon visst även med säkerhet vilken gymnasielinje hon skulle gå för att sedan komma in på exakt det universitet hon bestämt.

Det svindlade för mina ögon och jag lutade huvudet i händerna för att förhindra hakan ramla ner. HUR kunde hon veta ALLT detta?. Jag hade inte ens tänkt längre än till sjunde klass……………….

Men Möbelfabrikörens dotter Hon visste hon och vad jag minns så höll hon sig till den utstakade planen. Hur hennes liv är nu har jag ingen aning om Men tror knappast hon sitter arbetslös utan karriär varken bakåt eller framåt.

Jag gjorde nog detsamma mot eller för mina barn när de växte upp. När vi pratade om framtiden  var det två saker som var viktiga. Att de skulle lära  klara sig själva. Ni vet kunna stryka, laga mat och handskas med pengar. Och det kunde de redan som tonåringar och är jätteduktiga med nu i tidiga 20årsålder. Men karriär pratade vi inte så mycket om. Mer kanske att de skulle följa sina drömmar och se världen innan de satt fast med villa & familj.

Fortfarande så får jag frågan – från jobbcoacher, handledare på arbetsförmedlingen, folk på stan osv. Vad har du för drömyrke, om du helt fick välja vad skulle DU då jobba med? Kan fortfarande ej svara på den frågan för drömyrke är ju just en ouppnåbar dröm, eller hur?

Apotekaren har gått vilse, chauffören har pensionerat sig och författare & upptäcksresanden går hand i hand i drömmarnas land. Så på frågan vad skall du bli när du blir stor? Blir svaret ” Vill ej bli större är redan fet nog”

Vill ju bara försörja mej. Är det just detta faktum som gör mej arbetslös? Är jag inte puschig nog? Inte framåtskridande nog med nya fräscha idéer? Skiner detta ”vill bara försörja mej” igenom på intervjuer. Att jag bara är enbart glad och tacksam för möjligheten till ett jobb som skulle ge mej lön……… Är företagen rädda för att jag skall bli en black om foten som drar ner deras framåtskridande?

Oron och ovissheten inför framtiden gör att jag ännu en natt ligger sömnlös.

Vad skall det bli av mej…………………….

Published in: on februari 9, 2013 at 9:12 f m  Comments (3)  
Tags: ,

The URI to TrackBack this entry is: https://3pa2.wordpress.com/2013/02/09/vad-skall-du-bli-nar-du-blir-stor/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 kommentarerLämna en kommentar

  1. Det är så roligt med dig!! Jag har ju följt din blogg i ett par år nu och antingen så tycker jag precis lika som du/känner igen mig i dig eller så är det tvärt om!! Idag är det tvärt om!
    Mitt problem är snarare att jag har alldeles för mycket som jag skulle vilja göra och bli! Och det största problemet är att till det mesta som jag skulle vilja göra/bli behövs en faslig massa pengar i startkapital…!
    I och för sig så svarar jag oftast ”jag vet inte” på frågan om vad jag vill bli när jag blir stor, men det beror bara på att jag inte tror att jag någonsin kommer att få tillräckligt mycket pengar för att förverkliga det jag verkligen vill..!! Sorgligt men sant!
    Bl a vill jag starta och driva ett eget Holistiskt hälsohem!! 😛

    • Men VI ÄR lika. För det finns massor jag skulle vilja bli och göra fast jag saknar resurser och därför ser jag det enbart som drömmar………..framgick inte detta??.
      Jag skulle vilja skriva den DÄR boken.
      Jag skulle vilja öppna en affär där jag sålde allt som tänkas kan höra till bakning & matlagning från grytor, slevar, specialmjöl till kokböcker. Jag skulle ha kurser på kvällarna i bakning & tårtdekorationer. Jag skulle ha en vrå där man kunde slå sig ner för en kopp the och prata med likasinnade, kanske för byte av recept.
      Jag skulle vilja köpa gamla stugor/torp och fräscha upp dem och sälja dem.
      Jag skulle vilja ha ett B&B där varje rum skulle vara i en speciell stil eller ton.
      Jag skulle vilja…………..
      Åhhh det är så mycket………..
      Köper trisslott då o då, vem vet…….. rätt som det är kanske jag vinner startkapitalet………… men det är som sagt enbart drömmar

      • 😀
        Ja just det!! Vi ÄR ju lika…!! Tänkte inte på det när jag satt här mitt i natten och skrev min första kommentar…!
        What to do, what to do…! Hur ska vi kunna förverkliga våra drömmar??
        JAG VET!! Om du kan flytta hit till Avesta och börja jobba i vårt Sociala företag!! Nettan, som jag startat företaget med skulle vara en perfekt samarbetspartner för dig i det här med att förverkliga B&B!! Hon har verkligen ett estetiskt seende och vill att allt ska vara riktigt fint och gärna med olika färgteman (som du beskrev här ovan)! Där är jag lite mer bohemisk… alltså, jag gillar när det är genomtänkt och fint, men tycker mer om när andra gör det så jag bara får njuta av det…! 😛
        Baka och laga mat är hennes grej också! Hon är superduktig! Ni två skulle bli världens team!! Sen hjälper jag gärna till och jobbar i affären och på cafeet, för såna drömmar jag jag också! Jag kan stå för den vegetariska/LCHF/allergi-fikat & maten! 😀 Vilket team vi skulle vara!! Flytta hit vettja!! BÅDE jobb OCH förverkliga sina drömmar!! Kan det bli bättre!?!
        OBS! Jag menar allvar!!!
        Det TRÅKIGA alternativet skulle möjligtvis vara att du efterfrågade en kurs i Socialt företagande på din Arbetsförmedling och gick ihop med ett gäng i dina trakter som vill samma som du….


Kommentera

